Allmänna affärsvillkor och kundinformation
I. Standardiserade affärsvillkor
1 § Grundläggande bestämmelser
(1) Följande affärsvillkor gäller för alla avtal som ni ingår med oss som leverantör (Axel Suijker) via webbplatsen https://www.aktivatyger.se/. Om inte annat avtalats är det uteslutet att ni vid behov inkluderar era egna villkor.
(2) Konsument i den mening som avses i följande bestämmelser är varje fysisk person som ingår en rättshandling som till övervägande del inte kan hänföras till hans eller hennes yrkesmässiga eller självständiga verksamhet. Med näringsidkare avses varje fysisk person, juridisk person eller rättsligt ansvarig sammanslutning som ingår avtal om en rättshandling inom ramen för sin självständiga yrkes- eller affärsverksamhet.
2 § Avtalets ingående
(1) Föremålet för avtalet är försäljning av produkter.
(2) Så snart du placerar respektive produkt på vår webbplats kommer vi att skicka ett bindande erbjudande till dig om att ingå ett avtal via online-kundvagnssystemet enligt de villkor som anges i artikelbeskrivningen.
(3) Avtalet ingås via kundvagnssystemet online på följande sätt:
De varor som är avsedda att köpas läggs i ”kundvagnen”. Du kan när som helst hämta ”kundvagnen” med hjälp av motsvarande knapp i navigeringsfältet och göra ändringar där.
När du har klickat på knappen ”Checkout” eller ”Proceed to order” (eller liknande beteckning) och angett personuppgifter samt betalnings- och leveransvillkor visas slutligen orderuppgifterna för dig som en orderöversikt.
Om du använder ett system för direktbetalning (t.ex. PayPal (Express/Plus/Checkout), Amazon Pay, Sofort, giropay) som betalningsmetod kommer du antingen till sidan med orderöversikten i vår webbutik eller till webbplatsen för den som tillhandahåller systemet för direktbetalning.
Om du vidarebefordras till det relevanta systemet för omedelbar betalning ska du välja och/eller ange dina uppgifter på lämpligt sätt. Slutligen, på webbplatsen för leverantören av systemet för omedelbar betalning eller, efter att du har skickats tillbaka till vår onlinebutik, visas orderuppgifterna som en orderöversikt.
Innan du skickar beställningen har du möjlighet att återigen granska eller ändra (du kan också använda ”Tillbaka”-knappen i din webbläsare) all information på sidan med orderöversikten eller att avbryta köpet.
Genom att skicka beställningen via motsvarande knapp (”beställning med betalningsskyldighet”, ”köp” / ”köp nu”, ”beställning med betalningsskyldighet”, ”betala” / ”betala nu” eller liknande beteckning) förklarar du det juridiskt bindande godkännandet av erbjudandet, varigenom avtalet ingås.
(4) Du är inte bunden av dina förfrågningar om att skapa ett erbjudande som har förmedlats till oss. Vi ger dig ett textuellt och bindande erbjudande (t.ex. via e-post), som du kan acceptera inom en period av 5 dagar.
(5) Genomförandet av beställningen och översändandet av alla uppgifter som krävs för att ingå avtalet sker via e-post, på ett delvis automatiserat sätt. Följaktligen måste du se till att den e-postadress som du har deponerat hos oss är den korrekta och att mottagandet av respektive e-postmeddelanden garanteras. I synnerhet måste du se till att respektive e-post inte blockeras av ett SPAM-filter.
3 § Individuellt utformade produkter
(1) Du ska förse oss med lämplig information, text eller data som krävs för att anpassa varorna via online-beställningssystemet eller via e-post utan onödigt dröjsmål efter det att avtalet har ingåtts. Eventuella specifikationer som vi kan komma att utfärda avseende filformat ska beaktas.
(2) Du är skyldig att se till att du inte överför data vars innehåll kränker externa parters rättigheter (särskilt upphovsrätt, namnrättigheter och varumärkesrättigheter) eller bryter mot gällande lagar. Du befriar oss uttryckligen från alla krav som kan ställas av externa parter i samband med detta ärende. Detta gäller även för kostnader i samband med juridisk representation som kan bli nödvändig i detta avseende.
(3) Vi kontrollerar inte att de överförda uppgifterna är korrekta i textform. I detta avseende tar vi inte på oss något ansvar för fel.
4 § Särskilda avtal relaterade till de erbjudna betalningsmetoderna
(1) Betalning via ”PayPal” / ”PayPal Checkout”
Om du väljer en betalningsmetod som erbjuds via ”PayPal” / ”PayPal Checkout”, kommer betalningen att behandlas via betaltjänstleverantören PayPal (Europe) S.à.r.l. et Cie, S.C.A. (22-24 Boulevard Royal L-2449, Luxemburg; ”PayPal”). De enskilda betalningsmetoderna via ”PayPal” kommer att visas för dig under en motsvarande angiven knapp på vår Internet-närvaro samt i online-beställningsprocessen. ”PayPal” kan använda andra betaltjänster för betalningshantering; om särskilda betalningsvillkor gäller kommer du att informeras om dessa separat. Du kan hitta mer information om ”PayPal” på https://www.paypal.com/de/webapps/mpp/ua/legalhub-full.
(2) Betalning via ”Stripe”
Om du väljer en betalningsmetod som erbjuds via ”Stripe”, behandlas betalningen via betaltjänstleverantören Stripe Payments Europe Limited (1 Grand Canal Street Lower, Grand Canal Dock, Dublin, D02 H210, Irland; ”Stripe”). De enskilda betalningsmetoderna via ”Stripe” visas för dig under en motsvarande märkt knapp på vår webbplats och i onlinebeställningsprocessen. Stripe” kan använda andra betaltjänster för betalningshantering; om särskilda betalningsvillkor gäller kommer du att informeras om dessa separat. Du kan hitta mer information om ”Stripe” på https://stripe.com/de.
5 § Retentionsrätt, förbehåll för äganderätt
(1) Du kan endast utöva en retentionsrätt om den aktuella situationen omfattar fordringar som härrör från samma avtalsförhållande.
(2) Varan förblir vår egendom till dess att köpeskillingen har betalats i sin helhet.
(3) Om du är affärsman gäller även följande villkor:
a) Vi behåller äganderätten till varorna tills alla fordringar som härrör från den pågående affärsrelationen har reglerats till fullo. Varorna som omfattas av äganderättsförbehållet får inte pantsättas eller överlåtas som säkerhet innan äganderätten till dessa varor har övergått till dig.
b) Ni kan sälja varorna vidare inom ramen för en ordnad transaktion. I detta avseende överlåter ni härmed alla fordringar som uppgår till faktureringsbeloppet som tillfaller er till följd av återförsäljningen till oss, och vi accepterar överlåtelsen. Ni har vidare rätt att driva in den aktuella fordran. Om ni inte fullgör era betalningsskyldigheter på ett ordnat sätt förbehåller vi oss dock rätten att själva driva in fordran.
c) I en situation som innebär kombination och sammanslagning av de varor som omfattas av äganderättsförbehållet förvärvar vi delägarskap i den nybildade artikeln. Denna deläganderätt motsvarar förhållandet mellan fakturavärdet för de varor som omfattas av äganderättsförbehållet och de andra bearbetade artiklarna vid tidpunkten för bearbetningen.
d) Om ni begär detta, är vi skyldiga att frigöra de säkerheter som vi har rätt till, i den utsträckning som realisationsvärdet av våra säkerheter överstiger den fordran som ska säkerställas med mer än 10 %. Vi ansvarar för att välja ut de säkerheter som ska frisläppas.
6 § Garanti
(1) De lagstadgade garantirättigheterna är tillämpliga.
(2) Som konsument är du skyldig att omedelbart efter leveransen kontrollera att varan är fullständig och att den är fri från synliga fel och transportskador samt att omedelbart skriftligen meddela oss och fraktbolaget om du har några anmärkningar. Även om du inte följer denna begäran ska det inte ha någon inverkan på dina lagliga garantianspråk.
(3) Om en egenskap hos varan avviker från de objektiva kraven, ska avvikelsen endast anses vara avtalad om ni informerades om detta av oss innan ni lämnade in avtalsdeklarationen och avvikelsen uttryckligen och separat avtalades mellan avtalsparterna.
(4) I den mån du är företagare gäller följande med avvikelse från ovanstående garantibestämmelser:
a) Endast våra egna specifikationer och tillverkarens produktbeskrivning ska anses vara avtalade som varans kvalitet, men inte annan reklam, offentliga kampanjer och uttalanden från tillverkaren.
b) Vid fel skall vi efter eget gottfinnande lämna garanti genom avhjälpande av felet eller efterleverans. Om avhjälpandet misslyckas kan ni efter eget val kräva prisavdrag eller frånträda avtalet. Avhjälpande av fel ska anses ha misslyckats efter ett andra misslyckat försök, såvida inte varans eller felets art eller andra omständigheter talar för något annat. Vid avhjälpande av fel är vi inte skyldiga att svara för ökade kostnader för transport av varan till annan plats än den där den ska levereras, såvida inte sådan transport är förenlig med varans avsedda användning.
c) Garantitiden ska vara ett år från det att varan levererats. Förkortningen av perioden ska inte gälla
- för vållande som kan hänföras till oss och som beror på skada på liv, lem eller hälsa samt för annan skada som orsakats uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet;
- i den mån vi uppsåtligen har dolt felet eller har tagit på oss en garanti för varans kvalitet;
- i fråga om föremål som har använts för en byggnad i enlighet med deras sedvanliga användning och har orsakat dess defekt;
- när det gäller lagstadgade regressrättigheter som du kan göra gällande mot oss i samband med rättigheter som uppstår på grund av fel.
7 § Val av lag
(1) Tysk lag ska tillämpas. Detta lagval gäller endast för kunder om det inte leder till att det skydd som garanteras av de tvingande bestämmelserna i lagen i det land där respektive kund har sin vanliga vistelseort upphävs (principen om tvivelsmålets fördel).
(2) Bestämmelserna i FN:s konvention om avtal vid internationella köp av varor är uttryckligen inte tillämpliga.
II. Information om kunden
1. Säljarens identitet
Axel Suijker
Artlandstraße 74
49610 Quakenbrück
Tyskland: Axel Suijker
Telefon: 0543193234
E-post: info@aktivatyger.se
Alternativ tvistlösning:
Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform för tvistlösning utanför domstol (ODR-plattform), som kan ses på https://ec.europa.eu/odr.
Vi är varken villiga eller skyldiga att delta i tvistlösningsförfaranden inför konsumenttvistenämnder.
2. Information om ingående av avtal
De tekniska stegen i samband med avtalsslutet, själva avtalsslutet och korrigeringsmöjligheterna utförs i enlighet med bestämmelserna ”Avtalsslut” i våra allmänna affärsvillkor (del I.).
3. Avtalsspråk, lagring av avtalstexten
3.1 Avtalsspråket ska vara engelska.
3.2 Den fullständiga avtalstexten sparas inte hos oss. Innan beställningen skickas kan avtalsuppgifterna skrivas ut eller sparas elektroniskt med hjälp av webbläsarens utskriftsfunktion via online-kundvagnssystemet. När vi har mottagit beställningen skickas beställningsuppgifterna, de lagstadgade uppgifterna om distansförsäljningsavtal och de allmänna affärsvillkoren till dig via e-post.
3.3 All avtalsinformation inom ramen för ett bindande erbjudande skickas till dig i skriftlig form, t.ex. via e-post för offertförfrågningar utanför online-korgsystemet, som kan skrivas ut eller sparas elektroniskt på ett säkert sätt.
4. Produktens eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
De viktigaste egenskaperna hos varorna och/eller tjänsterna framgår av respektive offert.
5. Priser och betalningsarrangemang
5.1 De priser som anges i respektive offert är totalpriser, vilket även gäller fraktkostnaderna. De inkluderar alla priskomponenter, inklusive alla förekommande skatter.
5.2 De fraktkostnader som uppstår ingår inte i inköpspriset. De kan ses genom att klicka på lämplig knapp på vår webbplats eller i respektive offert, visas separat under ordertransaktionen och måste dessutom bäras av dig, i den mån gratis leverans inte bekräftas.
5.3 Om leverans sker till länder utanför EU kan vi drabbas av oskäliga extrakostnader, såsom tullar, skatter eller avgifter för penningöverföring (överförings- eller valutaväxlingsavgifter som tas ut av bankerna), som du måste stå för.
5.4 Du måste också stå för kostnaderna för penningöverföringar i de fall då leveransen sker till en EU-medlemsstat, men betalningen initieras utanför Europeiska unionen.
5.5 De betalningsmetoder som är tillgängliga för dig visas genom att du klickar på lämplig knapp på vår webbplats eller anges i respektive offert.
5.6 Om inte annat anges för respektive betalningsmetod förfaller de betalningskrav som följer av det ingångna avtalet till omedelbar betalning.
6. Leveransvillkor
6.1 Leveransvillkor, leveransdatum och eventuella befintliga leveransbegränsningar hittar du genom att klicka på lämplig knapp på vår webbplats eller i respektive offert.
6.2 Om du är konsument är följande reglerat i lag: Risken för att den sålda varan oavsiktligt förstörs eller försämras under transporten övergår till dig först när varan i fråga levereras, oavsett om transporten är försäkrad eller inte. Detta villkor gäller inte om du självständigt har anlitat ett transportföretag som inte har specificerats av oss eller en person som på annat sätt har utsetts för att utföra fraktoperationen.
Om du är företagare sker leverans- och fraktverksamheten på egen risk.
7. Lagstadgad rätt till garanti
Ansvaret för fel regleras av bestämmelserna om ”Garanti” i våra allmänna affärsvillkor (del I).
Dessa SBT:er och kunduppgifter har skapats av jurister som är specialiserade på IT-rätt och som arbetar för Händlerbund, och kontrolleras ständigt för juridisk överensstämmelse. Händlerbund Management AG garanterar texternas rättssäkerhet och tar på sig ansvaret om varningar utfärdas. Mer detaljerad information finns på följande webbplats: https://www.haendlerbund.de/de/leistungen/rechtssicherheit/agb-service.
senaste uppdatering: 22.10.2024